Początek zmiany

Dzień pracy podzielony jest zazwyczaj na cztery bloki czasowe:
Od 6:45 do 10:45
Od 10:45 do 14:45
Od 14:45 do 18:45
Od 18:45 do 22:45
Przykład bloków w grafiku pokazujących godziny Twojej pracy. Godzina rozpoczęcia
Twojej pracy to pierwszy blok, czyli w tym przypadku godzina 6:45. O tej godzinie
powinieneś być już w lokalizacji w której będziesz danego dnia wykonywał dostawy - DS
(ang. dark store, tzw. ciemny magazyn).

Wyposażenie potrzebne do rozpoczęcia zmiany

W zależności od tego czy jesteś dostawcą (częściej spotkasz się z określeniem rider)
samochodowym czy skuterowym, Twoje wyposażenie z którym każdorazowo
rozpoczynasz zmianę, będzie wyglądało w następujący sposób:
Dla ridera skuterowego:
● Sprawny skuter
● Kurtka / softshell / t-shirt delio
● Czapka delio
Dla ridera samochodowego:
● Sprawny samochód
● Kurtka / softshell / t-shirt delio
● Czapka delio
oraz kask + schludne i czyste ubranie dostosowane do warunków atmosferycznych.
Kurtka, t-shirt i czapka są elementami
wyposażenia, które oddajemy do użytku naszym
riderom. Oznacza to, że każdorazowo po zakończeniu zmiany bierzecie swój sprzęt do domu i jesteście za niego w pełni odpowiedzialni. W przypadku zniszczenia poszczególnych elementów wyposażenia, które wynikałoby z Twoich zaniedbań, jesteś za niego odpowiedzialny również finansowo.
Zgłoś się do nas, jeśli do tej pory nie otrzymałeś któregoś z elementu obowiązkowego wyposażenia ridera.

Samodzielne przygotowanie do pracy

Jak już wspomnieliśmy, każdy z naszych riderów po podpisaniu umowy został wyposażony kurtkę i czapkę na chłodniejsze dni. Jednak należy pamiętać o tym że temperatury (zwłaszcza te niskie) potrafią być uciążliwe, dlatego prosimy również o śledzenie prognozy pogody i samodzielne przygotowanie się do pracy w danym dniu.

Pamiętaj, aby:
● Wyposażyć się w dodatkową bieliznę termiczną, która skutecznie ochroni Cię przed zimnem
● Wziąć ze sobą płaszcz przeciwdeszczowy oraz spodnie przeciwdeszczowe w bardziej pochmurne dni
● Mieć pod ręką drugą parę skarpet oraz/lub buty wodoodporne, by stopy nie przesiąkły wilgocią

Odbiór skutera z parkingu i procedura bezpieczeństwa


W większości przypadków korzystamy z miejsc parkingowych na prywatnych podziemnych parkingach zlokalizowanych w tym samym budynku co DS - ich dokładne lokalizacje i szczegółową instrukcję odbioru skuterów możesz znaleźć w linku na końcu podręcznika. O klucze do skuterów oraz karty/piloty parkingowe pytaj lokalnych pickerów z danego DS’u.

Po odebraniu skutera z parkingu przypisanego do danego DS’u na którym będziesz pracować, każdorazowo przejdź przez procedurę bezpieczeństwa:


Sprawdź czy nie brakuje ciśnienia w oponach - możesz to zrobić naciskając dłonią na oponę - nie powinna się zanadto uginać.
Możesz też spojrzeć, czy pomiędzy oponą a felgą nie widać żadnych rozszczelnień.


Sprawdź, czy hamulce działają prawidłowo - w tym celu dociśnij dźwignię hamulca do samego końca i zobacz, czy stawia opór.
Jeśli zapada się bez żadnego oporu, konieczna będzie interwencja serwisu.


Sprawdź siłę naciągu hamulca postojowego. W tym celu, na zaciągniętym hamulcu, siedząc na skuterze, spróbuj lekko przesunąć skuter do przodu lub tyłu. Hamulec powinien trzymać na tyle mocno, aby skuter nie stoczył się samoistnie podczas postoju na niewielkim wzniesieniu.


Sprawdź oświetlenie skutera - czy światła krótkie, długie, stopu oraz
kierunkowskazy świecą wtedy, gdy powinny.


Sprawdź czy lusterka są ustawione na wysokości wzroku, w taki sposób, abyś mógł swobodnie obserwować co znajduje się za pojazdem podczas jazdy.


Sprawdź czy w skuterze nie brakuje płynu do spryskiwaczy, możesz to sprawdzić poprzez uruchomienie spryskiwacza lub odkręcenie korka zbiorniczka od płynu. W razie stwierdzenia jego braku, należy uzupełnić jego stan.

Link do zgłaszania usterek skutera znajdziesz na stronie ?????

Zameldowanie się na DS'ie

Po dostaniu się na wybrany DS, poinformuj pickerów (osoby odpowiedzialne za pakowanie i wydawanie zamówień w magazynie, pracujące na zmianie), że jesteś riderem delio który ma dziś zmianę, aby łatwiej było im zidentyfikować Cię podczas wydawania zamówień.

Przygotuj pojazd i uruchom aplikacje Onfleet na swoim smartfonie!

Zajmij miejsce w strefie dla riderów. Czas oczekiwania na zamówienie to idealny moment na poznanie naszych kurierów, nawiązanie nowych znajomości, a niekiedy szlifowanie obcych języków :)
Jak już wspomnieliśmy, każdy z naszych riderów po podpisaniu umowy został wyposażony w kurtkę i czapkę na chłodniejsze dni. Jednak należy pamiętać o tym że temperatury (zwłaszcza te niskie) potrafią być uciążliwe, dlatego prosimy również o śledzenie prognozy pogody i samodzielne przygotowanie się do pracy w danym dniu.

Pamiętaj, aby:
● Wyposażyć się w dodatkową bieliznę termiczną, która skutecznie ochroni Cię przed zimnem
● Wziąć ze sobą płaszcz przeciwdeszczowy oraz spodnie przeciwdeszczowe w bardziej pochmurne dni
● Mieć pod ręką drugą parę skarpet oraz/lub buty wodoodporne, by stopy nie przesiąkły wilgocią

W trakcie zmiany

Twoim głównym obowiązkiem podczas pracy jest punktualne dostarczanie zamówień do klientów. W tym rozdziale przybliżymy Ci szczegóły dotyczące procesu dostawy oraz inne obowiązki wykonywane podczas zmiany.

Nasi klienci każdego dnia mogą zamówić zakupy z dostawą w jednym z godzinnych przedziałów czasowych, tzw. slotów od 7:00 do 23:00. Klient musi złożyć zamówienie z co najmniej godzinnym wyprzedzeniem, tak, aby możliwe było jego przygotowanie oraz punktualna dostawa.

Każde z zamówień staje się dla Ciebie widoczne na ok. 15 minut przed pełną godziną, w której rozpoczyna się przedział czasowy dla dostawy.

Dla przykładu - zamówienie na slot godzinowy 13:00/14:00 zostaje przydzielone w aplikacji Onfleet o godzinie 12:45. Wtedy czeka na Ciebie spakowane przez zespół pickerów w magazynie, a Ty musisz być już w gotowości do odjazdu.

Powinieneś je jak najszybciej spakować do boxu w skuterze lub samochodzie i wyjechać z nim do klienta, aby mieć pewność, że zdążysz wrócić przed upływem godziny i nie nastąpi opóźnienie kolejnego zamówienia. Aby to się udało, bądź przygotowany zanim otrzymasz zamówienie w aplikacji - co najmniej 20 minut przed pełną godziną.

W trakcie odbioru zamówienia upewnij się, że:

● Odebrałeś zamówienie o odpowiednim numerze (numer jest widoczny przy tasku w aplikacji Onfleet, a także zapisany na każdej torbie z zamówieniem)

● Zamówienie jest kompletne (zazwyczaj składa się ono z kilku części, np. 3 toreb, a każda z nich jest oznaczona jako 1/3, 2/3 i 3/3)

● Odebrałeś również torbę termiczną z produktami schłodzonymi lub mrożonymi (zawsze powinny być zapakowane w torby o odpowiednich wkładach chłodzących), jeśli wchodzą one w skład zamówienia

O dodatkowych oznaczeniach zamówień powiemy nieco więcej w dalszej części.

Uwaga!
Pamiętaj, że podczas jednego kursu, możesz mieć do dostarczenia więcej niż jedno zamówienie. W takim przypadku spakuj od razu wszystkie zamówienia do skutera i rozwieś je w takiej kolejności, w jakiej są widoczne w aplikacji Onfleet.

Identyfikowanie zamówień

Identyfikujemy zamówienie po jego numerze (tzn. “bag’s code) który umieszczony jest w aplikacji i na torbach, które składają się na całe zamówienie. Przyjrzyjmy się uważnie oznaczeniom na torebce oraz w aplikacji:

Torby papierowe lub zgrzewki wody
XY12 lub D-XY12 - to unikalny numer zamówienia
1⁄2 - oznacza liczbę torebek na jaką składa się zamówienie

Torby termiczne
C lub L - oznacza chłodnie, produkty lodówkowe przechowywane w temperaturze do ok. 5 stopni Celsjusza (do tej torby używane są wkłady
chłodzące)


M - oznacza mroźnie, produkty
przechowywane w temperaturze poniżej
0 stopni Celsjusza (do ich chłodzenia
używamy wkładów suchego lodu)

Kombinacje oznaczeń i ich połączenia
C + M lub C/ L - chłodnia i mroźnia

Torby z zakupami są dodatkowo pakowane do toreb termicznych z odpowiednimi wkładami. Zwracaj uwagę na oznaczenia, aby nie przegapić żadnego pakunku będącego całością zamówienia. Liczymy czy liczba torebek się zgadza, a gdy wszystkie zamówienia są spakowane do pojazdu, możemy rozpocząć zadanie.

Dostawa

Dostawa rozpoczyna się, gdy skończysz pakowanie zamówień do pojazdu. Pamiętaj, aby przed wyruszeniem w trasę rozpocząć pierwszą zakolejkowaną dostawę w aplikacji Onfleet - dopiero wtedy nasz klient widzi, że jesteś już w drodze.

Przed wyruszeniem upewnij się również, że masz na sobie odpowiedni strój. Dostarczenie zamówienia bez t-shirtu, kurtki bądź softshellu delio jest bardzo poważnym naruszeniem! Nasi klienci muszą czuć się bezpiecznie i widzieć, że przed ich drzwiami stoi kurier delio, któremu mogą zaufać.

Pamiętaj, że podczas dostawy musisz jechać bezpiecznie, przestrzegając zasad ruchu drogowego. Staraj się planować czas w taki sposób, żeby dostarczać zamówienia na czas bez potrzeby nadrabiania czasu na drodze.

Wydawanie zamówień klientowi

Najważniejsze kwestie do zapamiętania podczas wydawania zamówienia:

● Przygotuj zamówienie jeszcze przy pojeździe, tak, aby nie spędzać zbyt dużo czasu pod drzwiami klienta. Jeśli masz ze sobą torby termiczne - zabierz je ze sobą, a zawartość wyciągnij dopiero przy wydawaniu klientowi zamówienia.

● Bądź kulturalny i miły dla klientów.

● W wyjątkowych sytuacjach z klientem reaguj opanowaniem, kulturą i uśmiechem :)

● Zawsze zwracaj uwagę na to, żeby uważnie czytać notatki od klientów w aplikacji. Jeśli jest napisane zostaw pod drzwiami, leave at door lub inny wariant, zostaw zamówienie pod drzwiami, zrób zdjęcie i zakończ zadanie.

● Jeśli nie ma żadnych konkretnych notatek, zadzwoń bądź zapukaj do drzwi, poczekaj z zamówieniem i wręcz je klientowi do rąk własnych.

● Jeśli zamówienie jest duże bądź w jego skład wchodzą ciężkie artykuły (jak np. zgrzewka wody), zaproponuj klientowi pomoc z wniesieniem.

● Zawsze mów dzień dobry i do widzenia, bądź otwarty i kontaktowy, gdy klient ma do Ciebie pytania.

Pozostałe obowiązki

Poza dostarczaniem zamówień, masz również kilka innych obowiązków, do których należą:


Wykonywanie próśb i poleceń agenta pomocy - jest Twoim bezpośrednim
przełożonym na Twojej zmianie w ciągu dnia.
Zgłaszanie problemów ze skuterem i wyposażeniem - jeśli w trakcie zmiany wydarzy się cokolwiek, o czym powinniśmy wiedzieć, jak np. zarysowanie skutera lub boxa, upadek i uszkodzenie jakichkolwiek elementów skutera bądź większa usterka, która wymaga interwencji serwisu, musisz natychmiast zgłosić problem do odpowiedniej osoby. Kontakt z naszym zespołem w przypadku wszystkich możliwych sytuacji został dokładnie omówiony w
rozdziale Kontakt.



Dbanie o porządek w miejscu pracy - pamiętaj, że pokój dla riderów to miejsce, w którym możemy się odprężyć i spędzić czas wspólnie z innymi osobami, dlatego ważnym jest, aby przestrzeń ta była czysta i przyjemna. Dbanie o nią jest naszym wspólnym obowiązkiem, dlatego zadbaj o to, żeby zawsze zostawić po sobie porządek.

Koniec zmiany

Gdy dostarczysz ostatnie zamówienie podczas swojej zmiany i wrócisz do DS’u, możesz przejść do zakończenia swojej zmiany. Musisz pamiętać o kilku istotnych kwestiach, które poruszymy w tej części.

W przypadku braku zamówień na ostatni slot godzinowy, skontaktuj się z agentem POMOC’y i zapytaj czy potrzebna jest pomoc na JUSH’u lub czy nie trzeba dowieźć jakichś brakujących produktów z poprzednich zamówień. W takiej sytuacji osoba która np. ma wieczorną zmianę, może po 22:00 pójść do domu, upewniając się, że wszystkie zamówienia na dzisiejszy dzień zostały rozwiezione. Jeżeli jednak będziesz chciał wyjść po ostatnim zamówieniu o 21:00 (jeśli nie ma żadnych zamówień od 21:00 do 23:00), poinformuj POMOC, dostosujemy Twoje godziny pracy do stanu faktycznego.

Opróżnienie boxa i pozostawienie porządku

Upewnij się, że zabrałeś wszystkie swoje rzeczy ze swojego pojazdu i pokoju dla riderów.
Pamiętaj, aby na koniec zmiany zostawić swoje otoczenie w dobrym stanie, aby kolejni riderzy mogli pracować w przyjemnych warunkach :)

Dla riderów skuterowych:
Po zakończonej zmianie w zależności od tego czy kończymy zmianę jako ostatni czy wcześniej - odstawiamy skuter i chowamy kluczyki do miejsca wyznaczonego do tego na danym DS’ie, lub zostawiamy go w miejscu przeznaczonym do tego w trakcie dnia pracy, by kolejny rider mógł go przejąć.

Pełna lista parkingów do każdego DS’u znajduje się w e-mail'u, jaki otrzymałeś po ukończonym szkoleniu :)

W przypadku zmiany wieczornej, odstawienie skutera na parking jest równoznaczne z zakończeniem zmiany.

Skutery - baterie i tankowanie

W tym rozdziale znajdziesz informacje dotyczące skuterów - ich obsługi, ładowania baterii lub tankowania.

AIDEA - opis działania baterii

Skuter AIDEA jest wyposażony w baterię, która pozwala na jazdę o zasięgu między 45 a 55 km, w zależności od stylu jazdy, warunków pogodowych i całkowitej wagi zamówienia wraz z riderem.

Warto mieć na uwadze, że bateria zaczyna drastycznie tracić wydajność na poziomie około 20-25%. Zanim wyruszysz w dalszą podróż, upewnij się że poziom naładowania baterii pozwoli Ci na swobodne dostarczenie zamówienia i bezpieczny powrót do DS’u.

Istnieją dwa sposoby na ładowanie baterii w naszym elektrycznym skuterze:

przez podłączenie skutera do ładowarki zasilanej z gniazdka - w ten sposób możemy ładować skutery wyłącznie na wybranych DS’ach, gdzie jest możliwość zaparkowania skutera blisko kontaktu. Zalecamy podłączać skuter każdorazowo między dostawami - wtedy nie musimy tak często wyjmować całej baterii.

● przy użyciu wall chargera - wymaga on wyjęcia baterii, jednak z jego użyciem bateria ładuje się szybciej. Na większości DS’ów jest to jedyny możliwy sposób ładowania baterii. Czas ładowania baterii do pełna jest bardzo szybki i waha się między 55 a 75 minut od 20 do 100%.

Wyjmowanie baterii: Link do filmu instruktażowego
Ładowanie baterii: Link do filmu instruktażowego

Tankowanie skutera spalinowego Honda Gyro

Skutery Honda Gyro Cannopy są pojazdami spalinowymi i pozwalają na przejechanie ok. 200km na pełnym zatankowanym zbiorniku. Gdy wskaźnik poziomu paliwa zacznie dotykać czerwonej strefy należy się udać na najbliższą stację benzynową Orlen.

Pod siedzeniem każdego spalinowego skutera znajduje się uchwyt z kartą paliwową. Każda karta przypisana jest do konkretnego pojazdu i podczas tankowania pracownik stacji paliw może zweryfikować czy karta której używacie odpowiada Waszej tablicy rejestracyjnej.
Tak wygląda karta flotowa dla naszych skuterów. Gdy już udasz się na stacje, pamiętaj o tym, że tankujemy wyłącznie paliwo Pb95, karta flotowa opiewa wyłącznie na paliwo tego rodzaju i w przypadku zatankowania innym paliwem niż to wyżej wymienione odpowiadacie za koszt tankowania we własnym zakresie (w przypadku zatankowania Pb98 lub koszt odpompowania oleju napędowego (w przypadku zalania nim zbiornika skutera).

Informacje o miejscu i kodzie do karty paliwowej znajdziesz w e-mail'u po ukończonym szkoleniu.



Podczas dokonywania płatności istnieje obowiązek podania aktualnego przebiegu tankowanego skutera. Podanie nieprawidłowego stanu kilometrów jest traktowany jako naruszenie zasad użytkowania pojazdów. Przebieg powinien być podawany z dokładnością do pełnym kilometrów, zgodnie z zaznaczeniem.


Wlewając paliwo Pb95 z węża unieś go lekko nad zbiornikiem tak aby nie był włożony do jego środka, w przeciwnym razie dystrybutor będzie za każdym razem blokował się przy wzbierającym strumieniu paliwa i nie zatankujecie skutera do pełna!
OnFleet - wszystko co powinieneś wiedzieć
OnFleet jest aplikacją, którą używamy do realizowania i dostarczania zamówień. To tutaj znajdziesz wszystkie informacje dotyczące:
  • zamówień jakie masz do dostarczenia
  • adresów gdzie powinieneś je dostarczyć
  • kontaktu do Klienta w razie problemów z dostawą
  • historii zrealizowanych zadań
Znajdziesz tutaj także kontakt do działu RTO, o którym więcej możesz się dowiedzieć TUTAJ.
Aby pobrać OnFleet kliknij tutaj:
Pierwsze logowanie do OnFleet
1) Po pobraniu aplikacji i uruchomieniu będziesz musiał zalogować się numerem telefonu jaki podałeś podczas rekrutacji. Na ten numer powinieneś otrzymać także SMS z tymczasowym hasłem.
3) Jeśli to twoje pierwsze logowanie, aplikacja poprosi Cię o udostępnienie lokalizacji.

Jest to niezbędne dla jej prawidłowego działania. Po zrobieniu tego zobaczysz taki widok, a od tego momentu będziesz mógł otrzymywać zamówienia.
2) Po zalogowaniu zobaczysz taki o to widok.

Na samej górze masz "suwak", który wyznacza czy jesteś aktualnie na zmianie czy też nie.

Przesuń suwak w prawo aby móc realizować zamówienia, kiedy jesteś w DarkStore.
OnFleet - ekran główny
Domyślnie po włączeniu OnFleet znajdujemy się w zakładce "Tasks" gdzie mamy widok na nasze wszystkie zamówienia do realizacji.

Oprócz tego możemy znaleźć zakładkę "Chat", w której jesteśmy w stanie skontaktować się z RTO (o tym później), oraz w lewym górnym rogu po rozwinięciu bocznego panelu znajdziemy ustawienia aplikacji i zakładkę "Tasks History" gdzie możemy zobaczyć historię naszych zamówień.

O zakładce "Analytics" celowo nie wspominamy, ponieważ nie są to dane, z których korzystamy.
Pierwsze zadanie w OnFleet
1) Tak wyglądają zadania, które otrzymujemy.

Zamówienia kolejkują się w aplikacji ok. 15 minut przed rozpoczęciem kolejnego slotu godzinowego (przedziału czasowego w jakim dostarczamy zamówienie).
3) Po rozpoczęciu zadania pojawią nam się 2 dodatkowe opcje dotyczące kontaktu z Klientem.

W razie jakichkolwiek problemów z zamówieniem (np. brak pełnego adresu) kontaktujemy się z Klientem SMSowo (dymek) lub telefonicznie (telefon).
2) Po kliknięciu w zadanie widzimy wszystkie szczegóły danego zamówienia

Przykładowo:
Adres: Przeworska 5/89
Imię: Jan

Bag(s) code: KF46 - jest to numer zamówienia, po którym będziesz wiedzieć co masz otrzymać od swojego Pickera w Dark Store - BARDZO WAŻNE, aby nie wziąć innego zamówienia.

Number of bags: 1 - jest to ilość toreb jakie otrzymasz w tym zamówieniu ( w tym znajdują się także torby termiczne)


Aby rozpocząć zamówienie przytrzymujemy poniższy guzik "Hold to start".

W polu okienko dostawy jest podana godzina do której zamówienie ma być wykonane. Rozpoczynamy je tak szybko jak tylko otrzymamy od pickerów skompletowane zamówienie. Gdy już umieścimy nasze zamówienie bezpiecznie w boxie skutera możemy aktywować taska.
4) Po dostarczeniu zamówienia i kliknięciu "Tap to Complete" widzimy widok końcowy naszego zadania.

Z rzeczy dla nas ważnych jest tutaj zakładka "Photo", w którą klikamy aby sfotografować zamówienie jeśli Klient prosił nas w notatkach aby zostawić zamówienie pod drzwiami.

Aby zakończyć zadanie klikamy "Complete with Success".
W zakładce Notes znajdziemy także wszystkie informacje od Klienta takie jak np. Kod do domofonu, jeśli takowe wpisał przy składaniu zamówienia, lub prośba aby zostawić zamówienie pod drzwiami.

Dodatkowe informacje

Dostawa bezkontaktowa/ Alkohol w zamówieniu

Jeżeli klient zawarł w notatkach prośbę o wykonanie dostawy bezkontaktowej, możemy taką wykonać, pod warunkiem że nie jest zawarty w niej alkohol (informacja w Onfleet: "Order contains alcohol").

Musimy wtedy wykonać dodatkowo zdjęcie zakupów z widocznymi w tle drzwiami i numerem mieszkania, tak aby w wypadku nieuczciwej praktyki ze strony klienta mieć dowód na to że dostawa została wykonana prawidłowo.

Bieżące zamówienia - RTO

W przypadku jakichkolwiek problemów związanych z bieżącymi zamówieniami, kontaktujemy się z agentem kanału POMOC w aplikacji Onfleet, który jest do Waszej dyspozycji codziennie w godzinach naszej pracy od 7:00 do 23:00.
Jak skontaktować się z RTO?
Aby skontaktować się z dyspozytorami musimy znajdować się zakładce Chat.

(W systemie Android chat jest widoczny w rozwijanym Menu po lewej stronie w górnym rogu ekranu).

Teraz klikamy "Start a conversation" lub dymek u góry ekranu.
W nowo widocznym oknie wybieramy "POMOC", a w oknie czatu możemy śmiało napisać z czym mamy problem.